Meetup Succesvol slechthorend en verslag Let's Connect

Noteer in je agenda: er komt een event voor de lezers van Succesvol slechthorend

Goedemorgen,

Dit weekend was ik bij het congres Let’s Connect. Drie dagen – van vrijdag tot en met zondag – vol inspirerende lezingen en boeiende gesprekken over slechthorendheid en plotsdoofheid. Ik ben helemaal gesloopt, maar nu (zondagmiddag) zit ik in de trein en wil ik jullie meenemen in een (persoonlijke) terugblik. Alvast excuses voor eventuele foutjes 😉 

In één klap ernstig slechthorend

Wat mij het meest inspireert zijn de ervaringen van andere slechthorenden. Zo werd vrijdag het congres afgetrapt met een persoonlijk verhaal van Fleur van Puijenbroek, die op haar dertigste in één klap ernstig slechthorend werd. Ze vertelde over haar angst voor de gevolgen voor haar werk en over de struggles in haar persoonlijk leven. Als extraverte, jonge vrouw werden sociale groepsactiviteiten opeens moeilijk en kreeg ze te maken met onbegrip van anderen. Ondanks dat vindt ze haar weg en stond ze nu, 5 jaar later, op het podium met kracht en energie haar verhaal te vertellen.

Onderzoek: juist relatief jonge mensen hebben last van gevolgen slechthorendheid

Als je slechthorenden van verschillende leeftijdsgroepen vergelijkt, komen klachten als stress, fysieke klachten en depressie het vaakst voor bij jonge mensen (tussen dertig en vijftig). Dat vertelde onderzoeker Sophia Kramer, die een onderzoek leidt waarbij slechthorende mensen over de tijd gevolgd worden middels een online survey en een spraak-ruist-test.

Over de reden dat juist dit soort klachten vaker voorkomen bij jonge mensen dan ouderen zijn een aantal hypotheses. Slechthorendheid komt onder ouderen veel meer voor, en zij hebben dus veel meer mensen met dezelfde problemen in hun omgeving. Het kan ook komen doordat jongvolwassenen werken en dat dit veel van hen vraagt. Sophia Kramer heeft nog veel meer interessante dingen gezegd, ook op het gebied van werk, maar dat bewaar ik voor een latere nieuwsbrief (ik ga haar nog interviewen).

Verbinding met andere slechthorenden: Meetup Succesvol slechthorend

Zo’n weekend voelt voor mij als een reünie met andere slechthorenden. Zo waren illustrator Geeske en officier van justitie Jouke aanwezig. En er waren ook weer veel (oud-)SH-Jong leden, zoals bestuurslid Anne, oud-bestuurslid Ed, Sara, Annet (nu bestuurslid Plotsdoven). Ook mijn Ieder(in)-collega Bonnie was erbij op vrijdag. Het was een feest om nieuwe mensen te ontmoeten, zoals Vincent uit België waarmee ik vooral communiceerde via een spraak-naar-tekst app op zijn telefoon, vijftiger Marja uit Friesland die op haar 23e plotsdoof was geworden, nieuwsbrieflezer en psychomotorisch therapeut Sander en CI-belangenbehartiger Robert uit Finland.

Ik wil meer van zulk soort waardevolle ontmoetingen mogelijk maken. Daarom organiseer ik op 11 mei 2024 de eerste Meetup Succesvol slechthorend. Ik heb vorige week een locatie bekeken in Amersfoort, dichtbij het station en met parkeerplekken. Het gebouw is rolstoeltoegankelijk en voor zover ik het kon beoordelen had de ruimte een goede akoestiek. Aanmelden kan vanaf dinsdag 2 april (de dag na Pasen), ik stuur jullie de aanmeldlink via deze nieuwsbrief. Dan hoop ik ook al iets meer te zeggen over het programma. Vol = vol, dus claim dan snel je plekje als je erbij wil zijn.

Onderzoek Zwitserland

Terug naar Let’s Connect. Vrijdag volgde ik een lezing van Anina Hille, die onderzoek deed naar de werksituatie voor doven en slechthorenden in Zwitserland. Daaruit bleek dat slechthorenden loyale werknemers zijn (ze werken vaak lang bij dezelfde werkgever). Maar ze werken wel vaker onder hun (onderwijs)niveau en maken minder vaak promotie in hun carrière ten opzichte van horenden.

In het Zwitserse onderzoek werd ook de attitude van werkgevers richting slechthorenden onderzocht, waaruit bleek dat bedrijven die nog geen mensen met gehoorverlies in dienst hadden vaak obstakels zien, zoals kosten voor aanpassingen en communicatieproblemen. Daarom is de Zwitserse vereniging voor mensen met een auditieve beperking gestart met het matchen van werkgevers met positieve ervaringen met bedrijven die nog geen dove/slechthorende werknemers in dienst hebben.

Technisch snufje

Dit weekend heb ik me weer zitten verbazen over de accuraatheid van automatische ondertiteling. We zaten in de bus en de schrijftolken hadden hun tablets al opgeruimd. Er werd iets verteld door de organisatoren en ik zette Google Live Transcriptie aan, voor mezelf en slechthorenden naast me. Bijna volledig correct!

Nog een technische tip die ik dit weekend ontdekte: je kunt in Microsoft Teams de censuur in de automatische ondertiteling uitzetten. Dit vertelde een spreker van Microsoft over de toegankelijkheidsopties van het softwarebedrijf (ik heb de lezing snel gemist, maar gelukkig was Ed daar wel bij). Hoe? Ga in het hoofdmenu van Teams naar instellingen en klik daarna op ‘Ondertitelingen en transcripties’. En zet daarna het schuifje bij ‘Scheldwoorden filteren in ondertitels van vergaderingen’ uit. Zie de schermafbeelding hieronder.

Screenshot van instelingen in MS Teams

Dit is een vrij beperkte samenvatting van drie dagen congres. Ik heb lang niet alles gezien – er waren sessies die tegelijkertijd plaatsvonden en ik moest wat extra pauze inlassen (met een strandbezoek). Zeker is: het waren drie inspirerende dagen, met informatie waar jullie de komende tijd nog meer over gaan horen in deze nieuwsbrief. Grote complimenten voor de organisatie door de vrijwilligers van de Stichting Plots-en Laatdoven en alle schrijftolken en gebarentolken die het congres toegankelijk maakten!

Fijne werkweek,

Stan

 

 

 

Join the conversation

or to participate.