Oplossingen voor belangst

Dankzij bluetooth en KPN Teletolk is bellen voor slechthorenden geen spannend gedoe meer.

Goedemorgen,

Afgelopen week ontving ik veel enthousiaste reacties op mijn e-book, dat veelvuldig werd gedownload. Deze nieuwsbrief heeft er een hoop nieuwe volgers bij. De teller is de 600 inmiddels gepasseerd. 😱Welkom, nieuwe lezers!

Ik heb door alle reacties op het e-book zin om nog meer interviews te doen. Zijn er beroepen waarvan jij wil weten hoe een slechthorende dat aanpakt? Of ken je iemand die ik zeker moet interviewen? Laat het me weten via een reply op deze mail.

Natuurlijk blijf ik ook stukken schrijven over m'n eigen ervaringen; deze week over bellen met je telefoon. Veel leesplezier.

Toen ik opgroeide, bestonden er nog geen mobieltjes. Thuis hadden we vaste telefoons. Als die rinkelden en ik alleen thuis was, verschoof ik snel het pinnetje op mijn hoortoestel naar het midden, de T-stand. De vaste telefoon op de eerste verdieping – met grote toetsen, speciaal voor senioren – was verbonden met de ringleiding in ons huis. Dankzij de luisterspoel in mijn hoortoestel kon ik het geluid helder in m'n oren ontvangen.

Niet veel later, toen ik op de middelbare school zat, kreeg ik mijn eerste mobieltje. Een Nokia 3310. Ik gebruikte ‘m vooral om te sms’en en Snake te spelen (en ik gooide ermee, dat ding was onverwoestbaar).

Bellen met de mobiele telefoon was wel een uitdaging. Dat vermeed ik liever, of ik zocht een volledig stille ruimte op. Dat ging best lang goed, totdat ik journalistiek ging studeren. Tijdens mijn stage bij de publieke omroep moest ik documentairemakers telefonisch interviewen. De werkplek was een grote, open ruimte waar meerdere redacties werkten. Ik probeerde rustige plekjes te zoeken, maar dat mislukte meer dan eens.

🔗 Bellen met bluetooth

Hoe anders is dat tegenwoordig. Videobellen is op mijn werk de standaard. En dankzij automatische ondertiteling in Teams (en andere software) is dat goed te doen. En als ik dan toch gewoon moet bellen? Dat gaat ook zonder problemen. Dankzij een bluetoothverbinding via een streamer naar mijn hoortoestel kan ik telefoongesprekken kraakhelder ontvangen, net als met ringleiding. Binnenkort wordt dat nog beter: dan krijg ik nieuwe hoortoestellen waarmee ik direct (zonder streamer) met mijn mobiel en andere bluetoothapparaten kan verbinden.

⌨️ Bellen met KPN Teletolk

Niet voor iedereen met gehoorverlies is dit mogelijk. Als bellen voor jou niet werkt, dan kun je KPN Teletolk inschakelen. Via die weg kan een schrijftolk het gesprek omzetten van spraak naar tekst, of een gebarentolk gesproken taal naar gebaren (en/of andersom). Dit was eerst duurder dan gewoon bellen, maar sinds dit jaar is de dienst gratis.

Ik weet van sommige slechthorenden dat ze liever gewoon bellen dan videobellen (zoals Jouke). Wat heeft jouw voorkeur? En heb jij KPN Teletolk wel eens geprobeerd? Laat het me weten via een reply op deze mail.

Fijne werkweek,

Stan

Join the conversation

or to participate.