Het achtste vinkje

Op achterstand door je slechthorendheid?

Goedemorgen,

In zijn boek De 7 vinkjes schrijft journalist Joris Luyendijk over zijn ervaring bij The Guardian. Als man met zeven vinkjes (kenmerken die mensen in de bestuurlijke elite delen) was hij gewend om altijd alle kansen te krijgen. Maar bij de redactie van de Engelse kwaliteitskrant merkte hij al snel dat hij daar de kansen niet kreeg.

Joris Luyendijk in de studio van Buitenhof

Afwijken van de norm

Hij snapte de codes niet: de grapjes die werden gemaakt, quotes uit Engelse cultuurklassiekers, de gebruikte klemtoon van een woord, de betekenis achter een schijnbaar onbeduidende opmerking. Hij merkte dat zijn stem haperde als hij iets wilde zeggen tijdens een vergadering. Hij schreef zijn stukken over de bankierswereld, maar meer kansen kreeg hij niet. Hij gaf het op en keerde terug naar Nederland. Om daar uit te zoeken: hoe werkt dat bij ons, als je afwijkt van de norm?

Ik moet wat bekennen: ik ben zelf een zevenvinker. Man, wit, hetero, gymnasium, universiteit en ouders die hoogopgeleid zijn én in Nederland geboren. Maar als ik kijk naar mijn ervaringen op de werkvloer, herken ik me meer in de situatie bij The Guardian. Ik krijg grappen niet altijd mee, ben vaak niet snel genoeg met een reactie en voel me soms onzeker als ik het woord neem tijdens vergaderingen.

Het achtste vinkje: gezondheid

Dat komt soms omdat ik introvert ben. Maar veel vaker nog door mijn slechthorendheid. Het is een vinkje dat Luyendijk mist in zijn model: gezondheid. Want als je een beperking of chronische ziekte hebt, dan is het heel wat uitdagender om succes te bereiken op de werkvloer (en ja, natuurlijk vaak al daarvóór: om de vinkjes van vwo/gymnasium en universiteit te krijgen).

Als ik met mijn vinkjes al een uitdaging heb op de werkvloer, dan geldt dat al helemaal voor slechthorenden met een minder gunstige positie. Maar ik geloof dat als je weet dat je slechthorend misschien invloed heeft op jouw kansen, je nog steeds veel kan bereiken. Maak het bespreekbaar. Vergeef jezelf je blunders, durf om herhaling te vragen en gooi jouw ideeën op tafel. Er is geen reden om daarin terughoudend te zijn. Jij kunt net zo goed uitblinken in je werk!

Succes met je werkweek,

Stan

P.S. Overigens zijn er veel meer vinkjes te bedenken. En er is (terecht) kritiek geweest op de wat versimpelde weergave van Luyendijk en het feit dat hij te weinig credits geeft voor het wetenschappelijk werk waar hij op voortborduurt. Als je je meer wil verdiepen, lees dan over intersectionaliteit en bijvoorbeeld het werk van Gloria Wekker.

Reply

or to participate.