Tips voor werkgevers (en een boekupdate)

Over communicatieafspraken en goede akoestiek

Beste nieuwsbrieflezer,

Je hebt al een tijdje niets van mij gehoord. Met een reden: ik ben druk met het schrijven van mijn boek. Straks meer daarover.

Eerst iets anders: als panellid bij de Ctalents Diamonds Awards gaf ik woensdag 5 juni tips voor inclusie van slechthorenden op de werkvloer. Dit keer niet voor slechthorenden zelf dus, maar voor leidinggevenden, collega’s en werkgevers.

Vijf panelleden zitten op het podium. Van links naar rechts: Martin van de Beek (zwart pak, donker haar en bril), Stan van Kesteren (groen overhemd, spijkerbroek, donker haar en bril), Meryem Bakirhan (blauwe broek, oranje jasje, hoofddoek en bril), Joost van Loon (spijkerbroek, licht overhemd, bruin haar), Aart van der Gaag (blauw pak, microfoon in zijn handen, kaal en een bril met stevig montuur). Daarnaast staat Sandra Ballij van Ctalents in een rode jurk en met een kaartje in haar handen).Achter het panel is een scherm te zien met 'Hoe kan het wel? In gesprek met het panel'. Daarboven is de tekst geprojecteerd van wat Aart zegt.

Het panel. Helemaal links zitten Martin van de Beek (ook slechthorend) en ik (in het groene overhemd). Voor ons staat een standaard met een tablet met de tekst van de schrijftolk.

💬 Communicatieafspraken en goede akoestiek

Mijn belangrijkste tip voor collega’s en leidinggevenden bij vergaderingen was de volgende: zorg voor goede communicatieafspraken vooraf. Wijs een voorzitter aan en spreek af om je hand op te steken voordat je iets zegt. Zo voorkom je dat er door elkaar heen wordt gesproken. En deel vooraf een agenda of presentatie, zodat de slechthorende de context kent (ook handig voor eventuele tolken).

Voor organisaties benadrukte ik het belang van een goede akoestiek. Beton en glas ziet er mooi uit, maar is niet fijn voor het geluid. Daarnaast is het anno 2024 echt noodzaak om goede faciliteiten te hebben voor videobellen. De collega’s die op kantoor aan de vergadertafel zitten moeten ook thuis goed te verstaan zijn.

📄 Eerste versie van het manuscript

En dan de boekupdate! Op 15 juli moet ik de eerste versie van mijn manuscript inleveren bij de eindredacteur. De afgelopen weken heb ik nog verschillende stukken toegevoegd aan het boek, onder meer over personeelsnetwerken voor mensen met een beperking, internationaal samenwerken en luisterinspanning bij gehoorverlies.

De komende week ga ik het hele manuscript doorlezen en zorgen dat alles goed leesbaar is. Natuurlijk kan er later ook nog aan geschaafd worden, maar de basis wil ik goed hebben.

Ik printte mijn e-book uit om te selecteren welke stukken uit interviews ik in mijn boek wil gebruiken. Daaronder ligt de printversie van het manuscript.

📔 Ontwerp van het boekomslag

Ook over de vormgeving denk ik al na. Maandagochtend had ik een eerste gesprek met een grafisch vormgever over het ontwerpen van een boekomslag. We spraken af in de bibliotheek in Deventer. Ik liet mijn moodboard zien: knipsels van boekomslagen die me aanspreken. Op basis daarvan en de inhoud van m'n boek gaat ze de komende maand wat ideeën uitwerken, zodat ik kan kiezen welke mij (en de lezer) het meest aanspreekt.

Wordt vervolgd!

Fijne werkweek,

Stan

Reply

or to participate.