Wat er nodig is voor een inclusief teamuitje

Locatie, locatie, locatie

Goedemorgen,

Over een paar weken heb ik een teamuitje met het communicatieteam van mijn werk. Dat is best spannend, want ik werk hier nog niet zo lang. En: het is niet op ons kantoor, maar op een andere plek. Krijg ik daar alles wel mee?

Gelukkig was een van de collega’s zo attent om mij te vragen wat ik nodig had qua communicatie. Ik zei haar dat ik schrijftolken zou vragen en mijn solo-apparatuur zou mee nemen. En dat het daarnaast belangrijk is dat de akoestiek goed is.

Holle ruimtes

Ze stuurde me een link naar de website van de locatie die ze in gedachten had. Een historisch fort, gebouwd in de negentiende eeuw als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Alles van baksteen. Voormalige munitiekamers, boogvormige ruimtes, zijn omgebouwd tot vergaderzalen. Het restaurant heeft een open keuken, betonnen vloer en een wand van glas.

Oei. Ik zag de bui al hangen. De vergaderzalen deden me erg denken aan de werfkelders aan de grachten in Utrecht: holle ruimtes met een galmende akoestiek. Ik stuurde een berichtje terug: 'Ik vrees dat de akoestiek daar niet zo goed is… hebben we andere opties?’

Goed gevoel

Ze stuurde een tweede optie. Een oude boerderij die was omgebouwd tot restaurant en vergaderlocatie. De vergaderzaal zag er beter uit: eikenhouten kasten aan de wand, dik tapijt op de houten vloer en gordijnen naast het raam. Ik zei m’n collega dat dit een goede optie was voor mij. En gelukkig koos ze uiteindelijk deze locatie.

Ik weet nog niet of deze keuze goed uitpakt. Misschien valt de akoestiek daar uiteindelijk tegen. Maar helaas woon ik er niet dichtbij en heb ik geen gelegenheid gehad om de proef op de som te nemen. Maar toch heb ik er nu een goed gevoel over én ben ik in ieder geval blij dat m’n collega’s rekening houden met mijn gehoorverlies.

Tips voor een inclusief teamuitje

Staat er een uitje met collega’s voor de deur? Dan kun je het volgende doen om het ook voor jou een leuke/nuttige dag te maken.

👉 Organiseer het uitje zelf (of ga in het organisatieteam). Zo heb je de controle op allerlei aspecten die voor jou de dag kunnen maken of breken.

👉 Vraag of je mag meedenken over de locatie, omdat akoestiek belangrijk voor je is om goed mee te kunnen doen. Ga – als dat kan – zelf kijken op de locatie om te kunnen oordelen over de akoestiek. Of vraag dit na bij de eigenaar (vraag dan bijvoorbeeld specifiek naar het gebruik van geluidsdempende materialen).

👉 Geef een paar tips mee voor het programma. Zoals: voldoende rustpauzes (ieder uur een paar minuten), geen verschillende groepjes in één ruimte en niet de hele dag luisteren (ook bijvoorbeeld een creatieve/sportieve activiteit.

👉 Regel je hulpmiddelen. Vraag op tijd tolken aan als je die wilt inzetten. En laad je solo-apparatuur op.

Wat zou jij nog meer adviseren voor een inclusief teamuitje? Laat het me weten door deze mail te beantwoorden (gewoon via ‘reply’) of in de Community (zie onderaan de mail).

Fijne werkweek!

Stan

Reply

or to participate.