Slechthorenden in de studio

Ik bezocht NOS op 3 (met SH-Jong) en sprak met hen over toegankelijkheid van hun nieuwskanalen.

Goedemorgen,

Donderdag was ik met een groep slechthorende jongeren op de redactie van NOS op 3. We waren uitgenodigd om meer te leren over het werk van dit nieuwskanaal en onze ervaringen met toegankelijkheid te delen.

Foto van ons bezoek aan NOS op 3. In het midden staat de presentator en daarnaast gebarentolk Floor. Er waren ook schrijftolken bij (niet op de foto).

NOS op 3 ondertitelt hun content op Instagram en TikTok. Waar ze nog niet aan hadden gedacht, is de toegankelijkheid van hun podcast Lang verhaal kort. Want kunnen doven en slechthorenden die wel luisteren?

Nieuw: automatisch gegenereerde transcripties op Spotify

Podcasts zijn nu inderdaad voor velen niet toegankelijk. Gelukkig is er wel een grote vooruitgang op komst: Spotify test automatisch gegenereerde transcripties. Ik schreef er deze week onderstaand artikel over (op LinkedIn).

Rondleiding over de redactie

Terug naar de redactie van NOS op 3. Na de presentatie kregen we een rondleiding over de werkvloer, waar ook de redacties van het NOS Journaal en NOS Stories gevestigd zijn. We liepen langs redacteuren, grafisch vormgevers en editors. Er werken honderden mensen, in die grote open ruimte.

Ik vond het er behoorlijk rumoerig. Ik zag editors met een koptelefoon werken, en vroeg: hoe zou je hier als slechthorende editor kunnen werken? Volgens Emil, de presentator die de rondleiding gaf, kon je je als editor wel afsluiten in een apart hokje.

Hoortoestellen in de studio?

We mochten ook Studio 10 bekijken, waar de ochtend- en middagjournaals worden opgenomen. Piepklein eigenlijk. Daar zagen we iets opwindends liggen: waren dat nou hoortoestellen? Is een van de presentatoren slechthorend? Rob Trip? Annechien? Dat bleek een misverstand: het ging om oortjes waarmee in de studio gecommuniceerd wordt.

Zou Dione de Graaff die ook gebruiken? De presentatrice van NOS Sport is plotsdoof geworden aan haar rechteroor, in 2011. "Het oortje met het geluid van de uitzending en het contact met de regisseur moet in mijn goede oor. Dat betekent dat ik ben afgesloten van de rest van de studio. Een cameraman die wat tegen me zegt of een studiogast die naast zijn microfoon praat. Die hoor ik niet. Da's echt een handicap", vertelde ze in 2018 aan Het Parool.

Een behoorlijke uitdaging dus. Maar het kan wel, presentator zijn van een nieuwsprogramma als je slechthorend bent. En statistisch gezien zullen er op de redactievloer vast ook slechthorenden rondlopen.

Fijne werkweek,

Stan

Join the conversation

or to participate.