Ruimte om op adem te komen

Over stilteruimtes, zoals de recharge rooms van ASML, om broodnodige luisterpauzes in te kunnen lassen.

Goedemorgen,

Ik was er even klaar mee. Het was donderdagmiddag half een en ik zat op een stoel in de lunchruimte van het kantoor. Tegenover me zaten twee collega’s op een bankje te kletsen, naast me zat een groep een gesprek te voeren, achter me aan tafel waren ook mensen aan het praten. Het was rumoerig en ik had er al een ochtend vergaderen opzitten.

Het ging allemaal langs mee heen en ik had er de energie niet voor om zelf een gesprek te starten. Ik at snel m’n bammetjes, stond op en liep naar de stilteruimte, een vergaderzaaltje dat huiselijk is ingericht met twee loungebanken. Ik plofte op de bank en legde m’n voeten op de poef. Even een paar keer diep in- en uitademen, naar de muur staren. Zo bleef ik een minuut of vijf zitten, scrolde nog wat op m’n mobiel en merkte dat m’n energie terugkwam.

Ontprikkeling

Zo’n luisterpauze helpt. Je even kunnen terugtrekken om op adem te komen is belangrijk voor slechthorenden. Niet alleen voor ons trouwens. Ook bijvoorbeeld mensen met een neurodivergent brein (zoals ADHD, hoogbegaafdheid of autisme) raken sneller overprikkeld.

Bij multinational ASML houden ze daar rekening mee: daar hebben ze zogenaamde ‘recharge rooms’. In een artikel vertelt Arnout Nederpelt, die zich bij ASML inzet voor een neurodiverse werkvloer, over deze stilteruimtes. ‘Deze kamer heeft zachte bekleding en zitzakken waar je op kan liggen en veel daglicht.’

De video bij het artikel is helaas niet ondertiteld. Je kunt de uitzending van Spraakmakers (13 maart, vanaf 1:08:30) wel via Spotify volgen met automatische transcriptie. Naast de stilteruimtes gaat het bijvoorbeeld over het werken met een agenda voor vergaderingen (een vergaderafspraak die slechthorenden ook helpt).

Coalitie voor stilteruimtes

Mijn werkgever heeft dus een stilteruimte. Hoe zit dat bij jou? Als je hier ook behoefte aan hebt, kun je misschien een coalitie vormen met collega’s die ook zo’n ruimte nodig hebben. Denk aan mensen met een neurodivergent brein of collega's die zo’n ruimte kunnen gebruiken voor religieuze redenen. Ieder(in) schreef een manifest voor stilteruimtes (in het onderwijs), waarin argumenten staan die jij ook kunt gebruiken.

Fijne werkweek,

Stan

Join the conversation

or to participate.