Nieuws! Er komt een boek over werken met slechthorendheid

En ik ga het schrijven. Blijf op de hoogte via deze nieuwsbrief.

Beste nieuwsbrieflezer,

Het idee ontstond in 2019. Ik nam afscheid van mijn toenmalige werk als projectcoördinator Diversiteit & Inclusie. Dat werk bestond onder meer uit het ontwikkelen (en uitvoeren) van beleid voor het aannemen en behouden van mensen met een beperking. Daarbij merkte ik dat dit ingewikkeld was: organisaties zijn niet ingericht voor mensen die afwijken van de norm. Dat had ik zelf ook ervaren. Inmiddels had ik de nodige obstakels overwonnen, maar het was een lange weg geweest en ik kwam nog genoeg hobbels tegen.

Slechthorend. Nou en?!

Zo kwam ik op het idee om een boek te schrijven. Een boek dat slechthorenden zou helpen om carrièredromen waar te maken. Dat zaadje was eigenlijk al eerder geplant: toen ik in 2016 de korte documentaire Slechthorend. Nou en?! maakte. Daarin zocht ik uit wat nu de sleutel tot acceptatie en geluk was, voor slechthorende jongeren. Het antwoord daarop was natuurlijk niet in een film van twintig minuten te geven.

In 2019 begon ik dus met schrijven. Ik had al snel een idee waar het heen moest en ik ging andere slechthorenden interviewen. Maar er kwam van alles tussendoor, zoals dat gaat in het leven. Ik verhuisde van Leiden naar Deventer, kreeg een nieuwe baan, het coronavirus brak uit, ik kwam in een burn-out terecht, re-integreerde, vertrok naar een andere baan, begon aan een fertiliteitstraject…

Verhalen over werken met slechthorendheid

Al die tijd bleef het vuurtje voor een boek smeulen. Vanaf 2022 besloot ik mezelf een wekelijkse deadline op te leggen, door het schrijven van deze nieuwsbrief. Zo bleef ik verhalen schrijven over werken met slechthorendheid.

Ik interviewde bijzondere mensen en bundelde deze onlangs in een gratis e-book. Ik speurde het internet af om de verhalen van (historische) beroemde slechthorenden uit te zoeken. Ik dook in allerlei materiaal over slechthorendheid dat al beschikbaar was: romans, non-fictieboeken, wetenschappelijke onderzoeken, informatiewebsites, etcetera.

Aan het schrijven. (Oké, dit is puur voor de foto. Ik werk niet echt op een typemachine.)

Nu moet dat maar eens leiden tot een boek. Het boekplan en de samenvatting liggen er al. Er is al redactie gedaan voor de inleiding en de eerste drie hoofdstukken. Deze week praat ik met een redacteur om te bepalen wat er nog moet gebeuren en afspraken te maken over het redactiewerk van de rest van het manuscript. Ik heb contact met een vormgever voor het ontwerp van een boekomslag en de opmaak van het boek.

De komende tijd focus ik me naast mijn werk op het schrijven van het boek. En op nog iets heel moois: eind oktober verwachten Carmen en ik ons eerste kindje 💕 

Deze nieuwsbrief zal tijdelijk minder regelmatig verschijnen dan je gewend bent. Maar natuurlijk zal ik je zo af en toe nog mailen: met een mooi verhaal, een interview of een stukje uit het boek. En met informatie over de volgende Meetup. Blijf me volgen 🙂 

Tot de volgende keer,

Stan

Reply

or to participate.