Let's Connect: ben jij erbij?

Congres van Stichting Plotsdoven op 22, 23 en 24 maart

Goedemorgen,

Het lijkt mij leuk om jou, nieuwsbrieflezer, te ontmoeten. Binnenkort ga ik naar een mooie bijeenkomst waar jij ook bij kan zijn: het internationale congres van de Stichting Plots- en Laatdoven.

Het congres Let's Connect vindt plaats van vrijdag 22 maart tot en met zondag 24 maart, in Egmond aan Zee. Door de organisatie is een uitgebreid programma opgesteld, met voor ieder wat wils en veel inspiratie op werkgebied. Dankzij tolken is dit ook goed te volgen als je moeite hebt met Engels.

Voorbeeld uit Amerika

Initiatiefnemer van het congres is Gerard de Vijlder. Het is de derde editie. In 2014 organiseerde hij het eerste internationale congres, vanwege het 25-jarige bestaan van de Stichting Plotsdoven. Hij zegt daarover via WhatsApp:

'Ik kwam tot de ontdekking dat er in andere landen geen organisatie was voor plots-en laatdoven. Dat vond ik jammer. Alleen in Amerika was er wel een, de ALDA (Association of Late-Deafened Adults). In 2012 ben ik naar Amerika gereisd, om te kijken hoe zij een congres organiseerden. Ik zag daar hoe ze interessante sprekers combineerden met ontspanning, uitstapjes en een feestavond. De communicatie was ook perfect geregeld door de inzet van schrijftolken en gebarentolken. Dat zijn we in 2014 in Nederland ook gaan doen.'

Gerard de Vijlder op een bijeenkomst van Stichting Plots- en Laatdoven (foto via Friesch Dagblad).

Toegankelijkheid

Ook het congres in Egmond zal volledig toegankelijk zijn voor iedereen. Alles is in het Engels, maar wordt zowel in het Engels als het Nederlands ondertiteld door schrijftolken. Ook zijn er tolken NGT (Nederlandse Gebarentaal) en NmG (Nederlands met ondersteunende Gebaren). Bij activiteiten waar na de inschrijving blijkt dat alle deelnemers (en de trainer/spreker) uit Nederland komen is de voertaal Nederlands.

Hoogtepunten uit het programma

Leuk nieuws is dat Jouke Osinga, die ik eerder interviewde voor Succesvol slechthorend, een van de sprekers is op het congres. Hij zal daar op zondag vertellen over zijn werk als officier van justitie.

Ik vroeg organisator Annemieke Ceton naar andere sprekers die interessant zijn in relatie tot werk. Zij tipt sprekers Koen van de Biggelaar van Microsoft, onderzoeker Anina Hille uit Zwitserland en Andrea Berkelder van PlanPlan Advies.

  • Koen van de Biggelaar is General Manager van de Customer Success Unit van Microsoft in Nederland. Hij vertelt over technologie van Microsoft die slechthorenden op de werkvloer helpt. Koen heeft zelf een licht gehoorverlies en draagt hoortoestellen.

  • Anina Hille vertelt over haar arbeidsmarktonderzoek naar de positie van doven en slechthorenden in Zwitserland. Ook maakte ze een gids voor bedrijven om de inclusie van doven en slechthorenden te verbeteren.

  • Andrea Berkelder van PlanPlan Advies vertelt aan de hand van ervaringsverhalen over hulpmiddelen die je kan inzetten. Op zaterdag kunnen deelnemers zich inschrijven voor een verkennend adviesgesprek met Andrea.

Ik kijk zelf ook uit naar de lezing van Sophia Kramer, die zaterdag spreekt over haar onderzoek naar luisterinspanning. En natuurlijk naar de gezellige avondprogramma's.

Aanmelden

Ik ben zelf drie dagen op het congres, maar een of twee dagen deelnemen is ook mogelijk. Je kunt je alleen deze week nog aanmelden (voor 1 maart). Meld je aan via onderstaande link. Zie ik je daar?

Fijne werkweek!

Stan

Join the conversation

or to participate.