Wordt AI onze redding?

Intelligente hoortoestellen en spraak-naar-tekst

Goedemorgen,

Op mijn zestiende kreeg ik voor Sinterklaas de cd Eigen wereld van hiphopformatie Opgezwolle. Een zwart albumhoesje, met op de achterkant namen als Hoedenplank en Gekke Gerrit. In de hoes zelf een boekje met de songteksten. Handig voor mij, want als slechthorend jongetje vond ik de razendsnelle teksten moeilijk te volgen. Het ging me sowieso vooral om de dreunen van de bas.

Via Spotify werd ik deze week herinnerd aan dit stukje jeugdsentiment. Ik draaide Verre Oosten (ander album) en ik kon de lyrics gewoon live meelezen in de juiste timing. Dat was vroeger wel anders; de cd op pauze en zoeken in het boekje.

✨ Live transcripties

Deze Spotify-functie is een mooie toepassing van artificiële intelligentie (AI). Om een of andere reden heeft Spotify dit voor podcasts nog niet ingevoerd – het zou voor mij superfijn zijn voor Engelstalige podcasts. Met de huidige ontwikkelingen kan dat niet lang meer duren. Onlangs introduceerde Samsung Galaxy AI, waarmee anderstalige telefoongesprekken live kunnen worden vertaald en omgezet in tekst. Wow 🤩 

Als fanatiek gebruiker van de automatische ondertiteling in Microsoft Teams word ik hier wel blij van! We moeten er nog wel even op wachten; waarschijnlijk wordt Galaxy AI later dit jaar in Nederland beschikbaar, en alleen voor de nieuwe Samsung Galaxy S24 (en waarschijnlijk de S23).

🦻 Slimme hoortoestellen

Ook in moderne hoortoestellen wordt al volop gebruikgemaakt van kunstmatige intelligentie – of eigenlijk ‘machine learning’ – bijvoorbeeld om spraak uit achtergrondlawaai te kunnen filteren of om de geluidssituatie te herkennen en op basis daarvan de juiste instellingen te kiezen.

Om terug te komen op de onderwerptitel van deze nieuwsbriefeditie: ik denk dat AI slechthorenden enorm helpt en in de toekomst nog zal gaan helpen. Met de kanttekening erbij dat ik geen expert ben en bepaalde AI-ontwikkelingen me zorgen baren (bijvoorbeeld in relatie tot nepnieuws). Maar de positieve noot voert voorlopig de boventoon 😉 

Fijne werkweek!

Stan

P.S. Wil je een podcast luisteren met ondertiteling? Ik werd voor de podcast Leef je uit geïnterviewd over toegankelijkheid van bioscoop- en theatervoorstellingen. Als je op de play-knop klikt start naast de audio ook ondertiteling.

Join the conversation

or to participate.