Koudwatervrees: als een werkgever twijfelt

En de ijzersterke reactie van Sandra

Goedemorgen,

Deze week zag ik op LinkedIn een bericht van Sandra Boertien, die ik via SH-Jong ken. Ze kaartte een onderwerp aan dat ik al vaker in deze nieuwsbrief heb besproken: koudwatervrees bij werkgevers.

Kan jij dit werk wel, met jouw slechthorendheid? Toen Sandra bij een sollicitatiegesprek een twijfelende werkgever tegenover zich had, kwam ze met een ijzersterke reactie. Lees hieronder haar hele bericht:

Toen ik destijds solliciteerde bij bedrijf X als docent voor de pedagogiekopleiding was de directeur razend enthousiast!🥰

Hij belde me direct op, nadat ik een uur ervoor gemaild had. Wat hij niet wist, wat ik niet zei: mijn vriend zat naast mij op de bank alles in gebaren👐 te ondersteunen wat de directeur vroeg en zei.

Ik voelde aan mijn water😉 dat ik ergens moest gaan aangeven dat ik "wel zwaar slechthorend ben". Maar waarom eigenlijk? Waarom zou ik dat moeten toegeven? Toch deed ik het, want de directeur wilde graag diezelfde middag nog online kennismaken en eigenlijk direct arbeidsvoorwaarden bespreken, want hij zag het helemaal zitten.

Nou had ik een splitsecond paniek, want binnen 1,5 uur een tolk vinden.. Online gesprekken voeren met mijn slechte gehoor🦻🏻... De horror! Maar ook: wat zal hij wel niet denken💭?

Daar ging ik: "Ja hoor, ik kan zo wel online kennismaken. Maar zou het via Teams kunnen, want ik ben slechthorend en kan daar dan via ondertiteling wat beter meelezen wat u zegt, als het niet lukt om een tolk te vinden".

*stilte* (niet alleen voor mij, m'n vriend hoorde ook niets🤭)

"Oh...vandaar..ehm ja ik vond al dat je wat traag reageerde" (AUWCH🥲)
"Maar oke laten we dat proberen"

De moed was me al een klein beetje in de schoenen gezakt. Maar vol nieuwe goede moed zat ik anderhalf uur later achter het scherm.
"Ha Sandra, fijn dat je kon. heel verhaal over het bedrijf en zijn enorme passie voor pedagogiek. Je profiel, je motivatie en alles wat je daarnet vertelde aan de telefoon past perfect bij ons!"
(omg yaaass😍)


"Zo, laat ik maar met de deur in huis vallen: Ik ben enorm geschrokken van het feit dat je slechthorend bent. Ik zie niet voor me hoe je les kan geven en hoe je dit met studenten kan aanpakken"
(whut..😵😵‍💫).

Ik vertelde hoe ik dit bij mijn huidige werk en andere onderwijsopdrachten aanpak en dat het helemaal geen probleem is. "Ja maar toch, we hebben ook wel eens dove studenten en die mogen we natuurlijk niet weigeren, maar tjah.. een dove docent? Het lijkt mij totaal onhandig. Maar ik wil er graag deze middag over nadenken. Denk jij er zelf ook nog even over na?" (Sure..)

De koudwatervrees van deze directeur raakte mij enorm🤕.

Maarrr..: De volgende ochtend was IK het die aangaf dat het niet zou werken. Dat ik het niet zag zitten om mij hierin te moeten bewijzen. Al leek de baan mij nog zo leuk! Ik wilde niet voor een baas werken die zich door zijn koudwatervrees laat lijden/leiden en nouja... ook niet erg subtiel in verwoording was.

Even later kwam ik bij Salta Group te werken. En voorafgaand aan het eerste sollicitatiegesprek kreeg ik een appje "Hoi, als we tijdens het gesprek iets kunnen doen zodat je het goed kan volgen, laat je het ons weten?"

En nu, een jaar later.. werk ik daar nog! En kijk ik samen met een teamleider wat er nodig is: ook wat zíj kunnen doen😊.

Sandra Boertien - LinkedIn

Kortom: weet wat je waard bent. Zeker in deze tijden van personeelstekort is het de moeite waard verder te zoeken naar een werkgever die wél kijkt naar jouw kwaliteiten!

Succes met je werkweek!

Stan

Reply

or to participate.