Sporten als je slechthorend bent

Ambassadeurs van Ongehoord Sportief helpen je verder

Goedemorgen,

Als je slechthorend bent, kost luisteren meer mentale inspanning. Je bent continu in je hoofd bezig om de puzzel op te lossen. Dan is het belangrijk om tot ontspanning te komen. Dat kan door te bewegen.

In eerdere interviews in deze nieuwsbrief bleek al hoe belangrijk dit is. Zo vertelde Michiel dat hij regelmatig fitnesst, gaat Jouke af en toe voetballen en slaat Leonie graag een balletje op de golfbaan.

šŸ¦»Slechthorenden sporten minder

Maar sporten is niet altijd vanzelfsprekend als je slechthorend bent. Uit onderzoek blijkt dat een vijfde (21,4%) van de doven en slechthorenden wekelijks sport, terwijl dit onder mensen zonder beperking ruim 57% is. Dat komt door verschillende belemmeringen, zoals communicatieproblemen, weinig sociale contacten of de risicoā€™s van sport (zoals een bal die je hoortoestel raakt). Maar ook bijvoorbeeld door evenwichtsproblemen.

Het project Ongehoord Sportief probeert slechthorenden aan het sporten te krijgen. Ik interviewde projectleider Annemarie Bakker, stagiair Sven Roest en ambassadeurs Christiaan Dalmeijer en Koen Swaans. Zij vertelden mij over de uitdagingen en oplossingen bij het sporten met een auditieve beperking.

šŸ Sporten uitproberen

Hoe ga je om met communicatie op het voetbalveld? Kun je aan watersporten doen als je slechthorend bent? Het zijn vragen die ik zelf bij voetballen, zeilen en roeien wel eens heb gehad.

Op de website www.ongehoordsportief.nl geven coaches en dove/slechthorende sporters hier antwoord op. Dit is een van de manieren waarop Ongehoord Sportief mensen met een auditieve beperking aan het sporten wil krijgen. Annemarie: ā€˜We organiseren ook multisportdagen. Daarbij nodigen we iedereen die doof of slechthorend is uit om verschillende sporten uit te proberen. En dan koppelen we je ook aan een lokale sportvereniging.ā€™

āš½ Fluitende voetbalcoach

Sven werkt als stagiair mee aan het project Ongehoord Sportief. Hij studeert Sportkunde aan de Hogeschool van Amsterdam en is zelf slechthorend, aan de rechterkant draagt hij een cochleair implantaat (CI). In zijn vrije tijd voetbalt hij graag.

De grootste uitdaging daarbij is de communicatie op het veld. ā€˜De afstand tussen teamgenoten is vaak groot en het is dan moeilijker te verstaan voor mij. Ik heb ook solo-apparatuur geprobeerd, maar dat was door haperingen niet ideaal. Mijn huidige coach kan hard fluiten op zijn handen om mijn aandacht te krijgen. En mijn teamgenoten gebruiken intuĆÆtief gebaren en ze praten in mijn richting, zodat ik kan liplezen.ā€™

šŸ¤½ā€ā™‚ļø Waterdichte hoortoestellen

Ambassadeur Christiaan doet aan waterpolo. Zelf vind ik zwemmen altijd een dingetje: zonder hoortoestellen is communicatie als niet-gebaarvaardige zo goed als onmogelijk. Maar voor Christiaan was dat geen probleem. Zijn zus deed aan waterpolo en toen hij meeging naar trainingen leek hem dat ook leuk. ā€˜Ik heb er nooit bij stilgestaan. Dacht nooit: ā€œIk ben doof, ik kan dat niet.ā€

De eerste jaren dat hij aan waterpolo deed, tolkte zijn coach. Die had van zijn moeder de belangrijkste gebaren geleerd, zoals aanvallen of terugkomen. ā€˜En tijdens hun opleiding leren de scheidsrechters handsignalen om tijdens de wedstrijden te gebruiken. Ik vraag ze dus om die te gebruiken voor mij.ā€™ Sinds drie jaar heeft Christiaan een waterdichte CI. Daarmee kan hij ook tijdens de wedstrijd horen en worden gebaren nog gebruikt ter ondersteuning.

šŸš“ Slechthorende ambassadeurs

Voor Ongehoord Sportief maken ambassadeurs, zoals Koen en Christiaan, korte filmpjes waarin ze tips geven voor verschillende sporten. ā€˜Mijn filmpjes gaan over mountainbikenā€™, zegt Koen. ā€˜Daarbij vroegen mensen zich af of een helm niet vervelend zit in combinatie met een CI. Ik laat dan oplossingen zien: je kunt dat op deze manier oplossen.ā€™

Daarnaast geven de ambassadeurs voorlichting voor groepen. Zo heeft Christiaan een presentatie gegeven aan coaches en ouders van dove kinderen. En hij doet dat binnenkort weer voor een middag van FODOK (de vereniging voor ouders van dove en slechthorende kinderen). Op deze manier proberen de ambassadeurs zoveel mogelijk mensen te bereiken.

šŸ™Œ Sporten als communicatievorm

Gehandicaptensport Nederland, projectpartner van Ongehoord Sportief, leidt trainers en coaches op om met slechthorenden te werken. Annemarie: ā€˜Zoals je hoort aan de verhalen van Sven, Koen en Christiaan, is het belangrijkste dat een trainer overlegt met de sporter wat er nodig is. De basis is daarbij dat de sporter zich fijn voelt. Sporten is al een communicatievorm op zich, waar je vaak geen woorden bij nodig hebt.ā€™

Christiaan: ā€˜Iedereen kan sporten. Wij kunnen als ambassadeurs laten zien wat oplossingen zijn, maar het is gewoon heerlijk om te gaan sporten. Je kunt altijd hardlopen of wandelen, of fietsen. Gewoon gaan!ā€™

Flyer Ongehoord Sportief. Infornatie is te vinden op www.ongehoordsportief.nl

Contact met Ongehoord Sportief

Wil jij graag sporten, maar weet je niet goed waar te beginnen? Of zou je een sport willen uitoefenen, maar twijfel je of dat in jouw situatie wel kan? Neem dan contact op met Ongehoord Sportief via mail ([email protected]), Facebook of Instagram. Op 3 februari is er een multisportdag in Schagen.

Fijne werkweek!

Stan

Join the conversation

or to participate.