Gehoorverlies door het werk

Over lawaaiige werkomgevingen en de impact hiervan op werknemers

Goedemorgen,

Een van de vervelendste lessen op school vond ik de gymles. Erg sportief was ik niet… en bovendien vond ik de gymzaal altijd verschrikkelijk qua geluid. Het galmde enorm en tussen dat lawaai van roepende kinderen gaf de gymleraar nog wat instructies mee.

Waar ik nooit bij stil had gestaan: ook voor de (horende) gymleraar zelf heeft al dat geluid een grote impact. De kans op gehoorschade is groot. Zoals dat ook geldt voor zwemleraren, en medewerkers van een kinderopvang. Dat realiseerde ik me na een uitzending van het tv-programma Pointer.

Risico-inventarisatie

De aflevering ging over lawaai op de werkvloer. Officieel moeten werkgevers maatregelen nemen om schadelijk geluid te voorkomen. Op werkplekken waar geluid structureel boven 80 decibel komt, moet een werkgever een periodieke hoortest en oordoppen aanbieden, en een risico-inventarisatie doen. Maar in de praktijk gebeurt dat te weinig. ‘Slechts 35% van de werkgevers heeft een deugdelijke risico-inventarisatie', zegt Kitty Jong van FNV.

In de aflevering zien we een gymleraar die tijdens de les gehoorbescherming draagt, een voormalig badmeester die het zwembad vaarwel heeft moeten zeggen door gehoorverlies en een politieagente die tinnitus en hyperacusis opliep op oudjaarsavond. Het maakt duidelijk: er worden te weinig maatregelen genomen tegen schadelijk geluid.

Hinderlijk geluid

Eerder sprak ik met Judith Veen over dit onderwerp, die er werk van maakt om hinderlijk geluid op de werkvloer aan te pakken – want ook op werkvloeren waar het geluid niet boven de tachtig decibel komt ondervinden werknemers nadelen van rumoer.

Op dit moment is Judith bezig met een project voor hinderlijk geluid op de werkvloer in samenwerking met Stichting Hoormij. In onderstaand artikel staat al een aantal mooie voorbeelden (klik bijvoorbeeld even door naar de ervaringen van medewerkers van het Jeroen Bosch Ziekenhuis).

Een mooi project, dat hopelijk de geluidsomgeving bij meer werkgevers op de kaart zet. Hoe is het geluid op jouw werkplek? En kan daar wat aan gedaan worden, bijvoorbeeld met akoestische panelen? Iets om over na te denken.

Fijne werkweek!

Stan

Join the conversation

or to participate.