Luisterinspanning en advies over werk bij het audiologisch centrum

Over het spreekuur Gehoor & Werk bij het audiologisch centrum. En een kleine vooruitblik naar mijn interview met Sophia Kramer.

Goedemorgen,

Wat een week! Dinsdagavond mocht ik bij de Clinical Conference van Specsavers in het Teylers Museum in gesprek over slechthorendheid. In een lezing deelde mijn persoonlijke verhaal (met alle uitdagingen die ik tegenkwam). Daarna ging ik aan een talkshowtafel in gesprek met Joyce de Ruiter (presentator), Sandra Boertien (ervaringsdeskundige), Nadine Park (audicien) en Kimberley van Zwieten (psycholoog bij GGMD voor Doven en Slechthorenden). Ik hoop dat we audiciens aan het denken hebben gezet.

🔉 Onderzoek naar luisterinspanning

Deze week was ik ook in de polikliniek van het VUmc in Amsterdam. Daar had ik een interview met onderzoeker Sophia Kramer en mocht ik live een onderzoek naar luisterinspanning ervaren. Door het meten van de oogpupilgrootte kunnen ze daar achterhalen hoeveel inspanning het slechthorenden kost om te luisteren. Over hoe dat precies ging en wat Sophia Kramer vertelde over onderzoek, vertel ik in een latere nieuwsbrief meer.

🎧 Spreekuur Gehoor & Werk in het Audiologisch Centrum

Sophia Kramer vertelde ook over het Gehoor & Werk spreekuur in het Audiologisch Centrum van het Universitair Medisch Centrum in Amsterdam. Dit bestaat al heel lang en is speciaal voor mensen die vastlopen op het werk. Tijdens dit spreekuur wordt door verschillende professionals gekeken naar hoe je jouw werk met gehoorverlies kunt doen.

  • Een (klinisch fysicus-)audioloog kijkt vooral naar jouw gehoorverlies, hoorproblemen, hoorrevalidatie en akoestiek.

  • Een medisch maatschappelijk werker en/of psycholoog kijken naar jou als persoon en jouw persoonlijke situatie.

  • Een klinisch arbeidsgeneeskundige (soort bedrijfsarts) kijkt naar jouw werkzaamheden en werkomstandigheden.

Meer audiologische centra hebben dit soort spreekuren, dus vraag ernaar bij het audiologisch centrum bij jou in de buurt als je hier behoefte aan hebt.

Succes met je werkweek,

Stan

Join the conversation

or to participate.