7 redenen om een schrijftolk in te zetten

Waarom een schrijftolk beter is dan automatische ondertiteling

Goedemorgen,

Op donderdagmiddag had ik een vergadering op een locatie Utrecht. Met ruim twintig mensen – collega’s, maar vooral veel externen – zaten we in een vergaderzaal in een U-vorm opstelling. Een te grote ruimte voor mij om iedereen goed te verstaan. En veel interactie.

Dit zijn voor mij de situaties waarvoor ik schrijftolken1 nodig heb. Dat wist ik van tevoren, en dus had ik een oproepje geplaatst op het prikbord van Tolkcontact. Vanwege de lengte van de vergadering (van 14.30 uur tot 17.00 uur) had ik er een teamtolkopdracht van gemaakt: dat betekent dat er 2 tolken op de opdracht konden reageren. Gelukkig waren Manon en Fleur beschikbaar.

Toetsenbord van een schrijftolk – afbeelding via Nederlandse Schrijftolken Vereniging

⌨️ Redenen om een schrijftolk in te zetten

Waarom zet ik in deze situatie schrijftolken in, en geen automatische ondertiteling?

  1. De geluidsontvangers van mobiele telefoons en laptops kunnen deze afstand niet overbruggen.

  2. Schrijftolken kunnen ingrijpen als iemand onduidelijk of te zacht praat (zo vroeg Fleur aan een van de deelnemers die aan de overkant zat om luider te spreken).

  3. Een schrijftolk typt niet alleen wat er gezegd wordt, maar omschrijft het ook als er iets in de ruimte gebeurt waar mensen op reageren (bijvoorbeeld een telefoon die afgaat of als er aangeklopt wordt – handig als jij zelf medeorganisator bent).

  4. Schrijftolken kunnen ook samenvatten als iemand een erg lang antwoord geeft.

  5. Moeilijke woorden en namen zijn voor een schrijftolk geen probleem om te typen (zeker als je ze van tevoren informatie meestuurt).

  6. Emoties worden ook vertolkt, bijvoorbeeld door een smiley erachter te plaatsen ( ☹️ ) of door ‘[lachen]’ te typen.

  7. De naam Dick wordt niet gecensureerd tot **** 🙃 

📝 Schrijftolk aanvragen

Zet jij al een schrijftolk in? Uren aanvragen gaat via het UWV, je hebt recht op tolkuren voor 15% van je werktijd. Die krijg je vergoed. Je kunt ze ook als ZZP’er en voor sollicitaties aanvragen. Kijk voor meer informatie op de website van het UWV.

Succes met je werkweek!

Stan

1 Een schrijftolk is een tolk die alles typt wat er gezegd wordt, via een speciaal toetsenbord. Jij leest mee op een tablet of op een groot scherm. Kijk voor meer informatie op https://www.schrijftolk.org/schrijftolk.

Reply

or to participate.